http://dbpedia.org/ontology/Automobile/wheelbase
|
2650.0
|
http://dbpedia.org/ontology/MeanOfTransportation/height
|
1420.0
|
http://dbpedia.org/ontology/MeanOfTransportation/length
|
4715.0
|
http://dbpedia.org/ontology/MeanOfTransportation/weight
|
1650.0
|
http://dbpedia.org/ontology/MeanOfTransportation/width
|
1738.0
|
http://dbpedia.org/ontology/abstract
|
The Borgward P100 is a large four-door sedan first presented in September 1959 at the Frankfurt Motor Show, and produced by the Bremen based auto-manufacturer Carl F. W. Borgward GmbH between January 1960 and July 1961.
, Borgward P100 var internbeteckningen för e … Borgward P100 var internbeteckningen för en personbil i storbilsklassen från Borgward. Den tillverkades 1960–1962 i drygt 3000 exemplar och såldes som Großer Borgward. P100 utmärkte sig genom sin luftfjädring. Den tillverkades i Bremen 1959-1962 och i Mexiko 1967–1970. P100:an presenterades 1959 på IAA i Frankfurt. Det var den första tyska serieproducerade bilen med luftfjädring, ett system som Borgward utvecklat och inte att förväxla med Citroëns gashydrauliska fjädring. Den tillverkades i få exemplar, 1961 tillverkades 1680 stycken. Tillverkningen lades ned i samband med bolagets konkurs, de sista 38 exemplaren tillverkades 1962. 1963 såldes tillverkningen till bolaget Impulsora Mexicana Automotriz S.A. i Mexiko. Projektet lades ned 1964 på grund av pengabrist men 1966 återupptog Fabrica Nacional de Automoviles SA projektet och 1967-1970 tillverkades 2267 bilar i Mexiko under namnet 230 och 230 GL Pullman.exiko under namnet 230 och 230 GL Pullman.
, La Borgward P100 era una berlina di grandi … La Borgward P100 era una berlina di grandi dimensioni prodotta dalla società Carl F. W. Borgward GmbH di Brema tra il gennaio del 1960 e il luglio del 1961. La vettura venne presentata per la prima volta al Salone dell'automobile di Francoforte nel settembre del 1959.ile di Francoforte nel settembre del 1959.
, Borgward P 100 war die werksinterne Bezeic … Borgward P 100 war die werksinterne Bezeichnung für einen Pkw der Carl F. W. Borgward G.m.b.H. in Bremen-Sebaldsbrück. Von 1959 bis 1962 wurden von dem offiziell als Großer Borgward bezeichneten Wagen 2591 Stück produziert (Zahl des Verbandes der Automobilindustrie: 2587). Ab Anfang 1960 wurde der P 100 als erstes deutsches Automobil mit einer Luftfederung angeboten. Ab 1961 verwendete auch Mercedes-Benz in seinem Spitzenmodell 300 SE aus der Baureihe W 112 ein derartiges System. der Baureihe W 112 ein derartiges System.
|
http://dbpedia.org/ontology/alternativeName
|
Borgward 230
|
http://dbpedia.org/ontology/bodyStyle
|
http://dbpedia.org/resource/Sedan_%28car%29 +
|
http://dbpedia.org/ontology/engine
|
http://dbpedia.org/resource/Straight-6 +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward_P100__AutomobileEngine__1 +
|
http://dbpedia.org/ontology/height
|
1.42
|
http://dbpedia.org/ontology/layout
|
http://dbpedia.org/resource/FR_layout +
|
http://dbpedia.org/ontology/length
|
4.715
|
http://dbpedia.org/ontology/manufacturer
|
http://dbpedia.org/resource/Borgward +
|
http://dbpedia.org/ontology/predecessor
|
http://dbpedia.org/resource/Borgward_Hansa_2400 +
|
http://dbpedia.org/ontology/productionEndYear
|
1961
|
http://dbpedia.org/ontology/productionStartYear
|
1959
|
http://dbpedia.org/ontology/thumbnail
|
http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Borgward_P100.jpg?width=300 +
|
http://dbpedia.org/ontology/transmission
|
all-synchromesh manual
, 4-speed
|
http://dbpedia.org/ontology/weight
|
1650000
|
http://dbpedia.org/ontology/wheelbase
|
2.65
|
http://dbpedia.org/ontology/width
|
1.738
|
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageID
|
15790509
|
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageLength
|
4680
|
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageRevisionID
|
1123553713
|
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageWikiLink
|
http://dbpedia.org/resource/Straight-6 +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward_Hansa_2400 +
, http://dbpedia.org/resource/Three-box_styling +
, http://dbpedia.org/resource/Mercedes-Benz_W111 +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward +
, http://dbpedia.org/resource/Frankfurt_Motor_Show +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Executive_cars +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward_Isabella +
, http://dbpedia.org/resource/Fiat_1800/2100 +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward_Hansa_1500 +
, http://dbpedia.org/resource/Air_suspension +
, http://dbpedia.org/resource/Bremen +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Cars_introduced_in_1959 +
, http://dbpedia.org/resource/Ponton_%28automobile%29 +
, http://dbpedia.org/resource/Category:1960s_cars +
, http://dbpedia.org/resource/FR_layout +
, http://dbpedia.org/resource/Pininfarina +
, http://dbpedia.org/resource/Monocoque +
, http://dbpedia.org/resource/Mercedes-Benz +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Borgward_vehicles +
, http://dbpedia.org/resource/Tailfins +
, http://dbpedia.org/resource/Sedan_%28car%29 +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Rear-wheel-drive_vehicles +
|
http://dbpedia.org/property/aka
|
Borgward 230
|
http://dbpedia.org/property/bodyStyle
|
4
|
http://dbpedia.org/property/engine
|
2240
|
http://dbpedia.org/property/layout
|
http://dbpedia.org/resource/FR_layout +
|
http://dbpedia.org/property/manufacturer
|
http://dbpedia.org/resource/Borgward +
|
http://dbpedia.org/property/name
|
Borgward P100
|
http://dbpedia.org/property/predecessor
|
http://dbpedia.org/resource/Borgward_Hansa_2400 +
|
http://dbpedia.org/property/production
|
June 1959–1961
, 2530
|
http://dbpedia.org/property/transmission
|
4
, all-synchromesh manual
|
http://dbpedia.org/property/wikiPageUsesTemplate
|
http://dbpedia.org/resource/Template:Reflist +
, http://dbpedia.org/resource/Template:Borgward_timeline_1945_to_1970 +
, http://dbpedia.org/resource/Template:Convert +
, http://dbpedia.org/resource/Template:Infobox_automobile +
, http://dbpedia.org/resource/Template:More_citations_needed +
|
http://dbpedia.org/property/wordnet type
|
http://www.w3.org/2006/03/wn/wn20/instances/synset-car-noun-1 +
|
http://purl.org/dc/terms/subject
|
http://dbpedia.org/resource/Category:Cars_introduced_in_1959 +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Rear-wheel-drive_vehicles +
, http://dbpedia.org/resource/Category:1960s_cars +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Borgward_vehicles +
, http://dbpedia.org/resource/Category:Executive_cars +
|
http://purl.org/linguistics/gold/hypernym
|
http://dbpedia.org/resource/Sedan +
|
http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Borgward_P100?oldid=1123553713&ns=0 +
|
http://xmlns.com/foaf/0.1/depiction
|
http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Borgward_P100.jpg +
|
http://xmlns.com/foaf/0.1/isPrimaryTopicOf
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Borgward_P100 +
|
http://xmlns.com/foaf/0.1/name
|
Borgward P100
|
owl:sameAs |
http://it.dbpedia.org/resource/Borgward_P100 +
, http://fa.dbpedia.org/resource/%D8%A8%D9%88%D8%B1%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF_%D9%BE%DB%8C%DB%B1%DB%B0%DB%B0 +
, http://de.dbpedia.org/resource/Borgward_P_100 +
, http://yago-knowledge.org/resource/Borgward_P100 +
, http://rdf.freebase.com/ns/m.03nt_07 +
, http://dbpedia.org/resource/Borgward_P100 +
, https://global.dbpedia.org/id/53SRX +
, http://he.dbpedia.org/resource/%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%95%D7%90%D7%A8%D7%93_P100 +
, http://fi.dbpedia.org/resource/Borgward_P100 +
, http://sv.dbpedia.org/resource/Borgward_P100 +
, http://www.wikidata.org/entity/Q893583 +
|
rdf:type |
http://dbpedia.org/class/yago/WheeledVehicle104576211 +
, http://dbpedia.org/class/yago/WikicatBorgwardVehicles +
, http://dbpedia.org/class/yago/WikicatCarsOfGermany +
, http://dbpedia.org/class/yago/Wikicat1960sAutomobiles +
, http://dbpedia.org/ontology/MeanOfTransportation +
, http://dbpedia.org/class/yago/Instrumentality103575240 +
, http://umbel.org/umbel/rc/Automobile +
, http://dbpedia.org/class/yago/Container103094503 +
, http://dbpedia.org/class/yago/Vehicle104524313 +
, http://dbpedia.org/class/yago/Wikicat1950sAutomobiles +
, http://dbpedia.org/class/yago/PhysicalEntity100001930 +
, http://dbpedia.org/class/yago/WikicatRear-wheel-driveVehicles +
, http://dbpedia.org/class/yago/Conveyance103100490 +
, http://dbpedia.org/class/yago/Self-propelledVehicle104170037 +
, http://dbpedia.org/class/yago/MotorVehicle103791235 +
, http://dbpedia.org/class/yago/WikicatLuxuryVehicles +
, http://dbpedia.org/class/yago/Car102958343 +
, http://dbpedia.org/class/yago/Whole100003553 +
, http://dbpedia.org/class/yago/Artifact100021939 +
, http://schema.org/Product +
, http://dbpedia.org/class/yago/Object100002684 +
, http://dbpedia.org/ontology/Automobile +
, http://dbpedia.org/class/yago/WikicatExecutiveCars +
|
rdfs:comment |
Borgward P 100 war die werksinterne Bezeic … Borgward P 100 war die werksinterne Bezeichnung für einen Pkw der Carl F. W. Borgward G.m.b.H. in Bremen-Sebaldsbrück. Von 1959 bis 1962 wurden von dem offiziell als Großer Borgward bezeichneten Wagen 2591 Stück produziert (Zahl des Verbandes der Automobilindustrie: 2587). Ab Anfang 1960 wurde der P 100 als erstes deutsches Automobil mit einer Luftfederung angeboten. Ab 1961 verwendete auch Mercedes-Benz in seinem Spitzenmodell 300 SE aus der Baureihe W 112 ein derartiges System. der Baureihe W 112 ein derartiges System.
, The Borgward P100 is a large four-door sedan first presented in September 1959 at the Frankfurt Motor Show, and produced by the Bremen based auto-manufacturer Carl F. W. Borgward GmbH between January 1960 and July 1961.
, La Borgward P100 era una berlina di grandi … La Borgward P100 era una berlina di grandi dimensioni prodotta dalla società Carl F. W. Borgward GmbH di Brema tra il gennaio del 1960 e il luglio del 1961. La vettura venne presentata per la prima volta al Salone dell'automobile di Francoforte nel settembre del 1959.ile di Francoforte nel settembre del 1959.
, Borgward P100 var internbeteckningen för e … Borgward P100 var internbeteckningen för en personbil i storbilsklassen från Borgward. Den tillverkades 1960–1962 i drygt 3000 exemplar och såldes som Großer Borgward. P100 utmärkte sig genom sin luftfjädring. Den tillverkades i Bremen 1959-1962 och i Mexiko 1967–1970. 1963 såldes tillverkningen till bolaget Impulsora Mexicana Automotriz S.A. i Mexiko. Projektet lades ned 1964 på grund av pengabrist men 1966 återupptog Fabrica Nacional de Automoviles SA projektet och 1967-1970 tillverkades 2267 bilar i Mexiko under namnet 230 och 230 GL Pullman.exiko under namnet 230 och 230 GL Pullman.
|
rdfs:label |
Borgward P100
, Borgward P 100
|