Browse Wiki & Semantic Web

Jump to: navigation, search
Http://dbpedia.org/resource/Audio signal processing
  This page has no properties.
hide properties that link here 
  No properties link to this page.
 
http://dbpedia.org/resource/Audio_signal_processing
http://dbpedia.org/ontology/abstract Při zpracování zvukového signálu bývá obvyPři zpracování zvukového signálu bývá obvykle použito množství různých zařízení upravujících tento signál jak kvalitativně, tak i kvantitativně. Nejčastěji jsou používány v nahrávacím studiu nebo při živém (koncerty apod.), ale není výjimkou použití v domácnosti – často se jedná o funkci integrovanou v jiném, komplexnějším zařízení. Obvykle se používá několik procesorů pro postupné zpracování signálu, přičemž zvukař (hudebník, technik, …) sám rozhoduje, které a v jakém pořadí jsou zapotřebí.je, které a v jakém pořadí jsou zapotřebí. , 音頻訊號處理,又稱音訊處理,音樂訊號處理(英語:Audio signal processing)等,用來調整音樂訊號的振幅、頻率、波形等資訊。利用一些四则运算,升降頻,及窗函数,就可以处理出各式各样的聲音訊號。甚至透過一些訊號處理的技巧,可以從聲音訊號取得背後所代表的頻率高低,做更進一步的分析與應用。 , Le traitement du son est la branche du traitement du signal qui s'applique aux signaux audio, dans le but notamment d'en améliorer la qualité, de les compresser, ou d'en extraire de l'information. , 音響信号処理(おんきょうしんごうしょり、英: acoustic signal pro音響信号処理(おんきょうしんごうしょり、英: acoustic signal processing)または音声信号処理(おんせいしんごうしょり、英: audio signal processing)は、音または音を表す信号を処理することを指す。その表現形態はアナログの場合とデジタルの場合がある。 音響信号や音声信号は最終的に音として人間の耳で聴くものである。従って音響信号処理で最も重視されるのは、信号の中のどの部分が可聴であるかを数学的に解析することである。例えば、信号に様々な変換を施すときも、可聴域の制御が重視される。 信号のどの部分が聞こえて、どの部分が聞こえないかは、人間の聴覚系の生理だけで決まるものではなく、心理学的属性も大きく影響する。そのような面を解析する学問分野を音響心理学と呼ぶ。く、心理学的属性も大きく影響する。そのような面を解析する学問分野を音響心理学と呼ぶ。 , Unter FM-Soundprocessing (häufig kurz auchUnter FM-Soundprocessing (häufig kurz auch nur Soundprocessing, engl. für Klangbearbeitung) versteht man ein Mitte der 1970er-Jahre ursprünglich in den USA von Bob Orban entwickeltes Verfahren zur Verbesserung der Modulation von FM-Hörfunksendern. Mit dem Aufkommen der kommerziellen Radiostationen in Deutschland Mitte der 1980er Jahre hielt Soundprocessing auch hier Einzug in der Rundfunkszene. Beim Soundprocessing werden Pegel, Dynamik und Frequenzspektrum des Audiosignals nach einstellbaren Vorgaben in Echtzeit aufbereitet, oft in einem einzigen Gerät über mehrere Bearbeitungsstufen hinweg. Dabei ist das Hauptziel eines Radioprogramms, den Klang so zu manipulieren, dass das Programm bei der Aussendung stets die maximal mögliche Lautheit erzeugt, sodass möglichst viele potentielle Hörer aufgrund des "fetten" Klanges beim entsprechenden Sender bleiben. Außerdem kann man durch Processing erreichen, dass sich der Klang von Musik aus verschiedenen Jahrzehnten angleicht, sodass Radiosender, die ein Musikprogramm aus unterschiedlichen Produktionszeiten spielen, ein gleichmäßiges Klangbild anbieten können. Moderne volldigitale Soundprozessoren beinhalten meist u. a. folgende oder ähnliche Stufen: * AGC (Automatic Gain Control) zur Pegelanpassung des vom Studio gelieferten Eingangssignals * Bass Enhancer * Equalizer * Mehrband-Compressor/Limiter zur Signalverdichtung * HF-Enhancer (Zugabe von Oberwellen) * Clipper (Peak-Limiting) und * Composite Clipper (MPX-Limiting). Diese teilweise sehr schwerwiegenden Eingriffe bestimmen den Gesamtklang eines Radioprogrammes maßgeblich und sorgen dafür, dass quasi kein Radioprogramm wie das andere klingt. Dabei liegt der Klang immer im Ermessen des Einstellenden. Dieser muss beurteilen können, ob seine Einstellung den Geschmack der Hörer trifft. Aufgrund der hohen Komplexität wird Soundprocessing in der Regel von spezialisierten Experten eingestellt. De-facto-Standard sind Geräte der US-Hersteller Orban (Optimod) oder (Omnia). Zusätzlich werden in die Sendesignalkette (Airchain) mitunter weitere Geräte wie Stereo-Image-Prozessoren , Leveler o. Ä. geschaltet. In der Praxis zeigt sich häufig, dass wegen dieser hohen Komplexität (und der Unterschiede des gespielten Musikmaterials) durch ein nicht optimal eingestelltes Processing nichtlineare Verzerrungen (Übersteuerung der Modulation), Verlust der spektralen Balance, und Kompressionsartefakte auftreten (welche sich durch stark „pumpende“ Lautstärke zeigen). Leise Musikpassagen werden im Pegel zu sehr angehoben, dagegen klingen laute Passagen „gequetscht“. Inzwischen gibt es auch in Deutschland Vorgaben zur Lautstärke. Bei FM muss zusätzlich zum Hub (<=75 kHz) auch auf die MPX-Leistung geachtet werden (Leistung des Signals 0 dB, gemittelt über eine Minute). Bei Digital Radio wurde die EBU R128 eingeführt (-18 LUFS), damit die Sendeanbieter wieder weg von der Komprimierung zurück zu einem dynamischen natürlichen Sound gehen, um die digitale Technologie ohne Rauschen wieder optimal auszunutzen. Es hat sich jedoch gezeigt, dass die meisten Sender ihren ursprünglichen komprimierten Klang beibehalten und lediglich ihr Signal niedriger aussteuern, um diese Grenze nicht zu überschreiten. Dadurch sind diese zwar etwas leiser und verletzen keine Auflage, klingen jedoch genau so komprimiert wie vorher. Moderne digitale Soundprozessoren sind im Prinzip nichts anderes, als Computer, die mit entsprechender Processingsoftware bespielt sind. Daher gibt es inzwischen einige Anbieter, die ein vollumfängliches Soundprocessing in Form von Software zur Verfügung stellen, z. B. RADIO OPTIMIZER, Breakaway, oder Stereo Tool. Solche Softwarelösungen sind sogar zur Aufbereitung für UKW Aussendungen unter Einhaltung von Hub und MPX-Leistung fähig.Einhaltung von Hub und MPX-Leistung fähig. , Audio signal processing is a subfield of sAudio signal processing is a subfield of signal processing that is concerned with the electronic manipulation of audio signals. Audio signals are electronic representations of sound waves—longitudinal waves which travel through air, consisting of compressions and rarefactions. The energy contained in audio signals is typically measured in decibels. As audio signals may be represented in either digital or analog format, processing may occur in either domain. Analog processors operate directly on the electrical signal, while digital processors operate mathematically on its digital representation.hematically on its digital representation. , En ljudprocessor är en apparat eller mjukvEn ljudprocessor är en apparat eller mjukvara som används i radioutsändningssammanhang. En typisk processor innehåller följande funktioner: * En , Automatic Gain Control, som håller ljudnivån på en lagom nivå. * En , för att hålla en jämn nivå mellan svaga och starka signaler, på olika frekvenser. * En , för att sänka snabba och kraftiga ljudförlopp. (till exempel trummor) * En equalizer, för att förstärka eller försvaga vissa frekvenser som är önskvärda. Equalizern ställs olika beroende på vilken typ av musik som stationen spelar, och vilken "ljudbild" man vill ge av stationen. En rockstation vill kanske förstärka elgitarrers ljud, medan en talstation vill förstärka människoröster. * En fasförskjutare för att harmonisera ljudsignalen med hur sändaren fungerar. En processor kan även innehålla andra funktioner och utvecklingen pågår hela tiden, likt utvecklingen av datorer. Syftet med ljudprocessorn är dels att underlätta för studiopersonalen att hålla en jämn nivå på sin utsändning, men framför allt att en radiostation ska låta "mycket". En radiostation som hörs bra sägs få fler lyssnare, dels för att det låter bra men också för att man hör vad som sägs även om ljudnivån är låg eller om man lyssnar i en bullrig miljö (till exempel i bilen). Att ställa in en ljudprocessor kräver kunskap om vad det är för ljud som radiostationen egentligen vill ha, hur människans hörsel fungerar, ljud, , hur en radiosändare fungerar, samt hur man kombinerar dessa krav och möjligheter. Exempel på tillverkare av ljudprocessorer är Orban, Behringer, Soundweb, varav den förstnämnda sägs vara den överlägset mest använda hos professionella radiostationer.använda hos professionella radiostationer. , El procesamiento digital de audio es un tipo de procesamiento digital de señales especializado en el tratamiento de la señal de audio se puede usar para todo tipo de dispositivos , El processament digital d'àudio és un tipuEl processament digital d'àudio és un tipus de processament de senyals digitals especialitzat en el tractament del senyal d'àudio. Trobem exemples d'aplicacions del processament digital de so en aplicacions musicals com ara l'equalitzador, els efectes de so (distorsió, , …), l', còdecs d'àudio, entre d'altres, , …), l', còdecs d'àudio, entre d'altres , L'Audio Signal Processing (Processamento dL'Audio Signal Processing (Processamento di Segnali Audio), talvolta conosciuto semplicemente come Audio Processing, è la tecnica che descrive il processo di elaborazione numerica (ovvero digitale) dei segnali audio a partire dalla loro forma analogica e viceversa. In alcuni contesti, viene interpretata anche come il processo di manipolazione degli stessi. L'Audio Signal Processing è stato introdotto con i primi sistemi a partire dagli anni '80, quando la comunicazione digitale prese il sopravvento su quella analogica. prese il sopravvento su quella analogica. , معالجة الإشارة الصوتية، التي يشار إليها أحمعالجة الإشارة الصوتية، التي يشار إليها أحيانا ، هو التغيير المتعمد للإشارات السمعية، غالبا من خلال تأثيرات الصوت . كإشارات صوتية، يمكن ان تكون ممثلة إلكترونيا؛ رقميا أو تناظريا، وعليه فمعالجة الإشارات يمكن إنجازها في كلا المجالين. المعالجات التناظرية تعمل مباشرة على إشارة كهربائية، في حين المعالجات الرقمية تعمل رياضيا على التمثيل الرقمي.ات الرقمية تعمل رياضيا على التمثيل الرقمي. , Η ανάλυση ηχητικών σημάτων (audio signal aΗ ανάλυση ηχητικών σημάτων (audio signal analysis) αναφέρεται στην εξαγωγή γνώσης η σχετίζεται με το περιεχόμενο και την φύση των σημάτων αυτών. Σκοπός της διαδικασίας αυτής είναι η ταξινόμηση (classification), η κατάτμηση (segmentation), η αυτόματη ανάκτηση (retrieval), η σύνθεση κ.α. Σε γενικές γραμμές, η διαδικασία της ανάλυσης σημάτων ήχου αποτελείται από δύο μέρη. Αρχικά, εξάγονται ορισμένα χαρακτηριστικά (features) τα οποία πρέπει να μπορούν να διαφοροποιούν τις τιμές τους ανάλογα με το περιεχόμενο και την δομή των αντίστοιχων σημάτων. Σε αυτό το σημείο, είναι απαραίτητη η χρήση μεθόδων γνωστών από την ψηφιακή επεξεργασία σήματος. Όταν έχουν εξαχθεί τα ηχητικά χαρακτηριστικά (audio features) τα οποία περιγράφουν το αντίστοιχο ηχητικό σήμα, τότε, ανάλογα με την εφαρμογή, υιοθετείται μία μέθοδος από την περιοχή της αναγνώρισης προτύπων (pattern recognition). Μερικές από τις εφαρμογές της ανάλυσης ηχητικών σημάτων είναι : * Αναγνώριση ομιλίας * Αναγνώριση - επιβεβαίωση ομιλητή * Αναζήτηση και ανάκτηση πολυμεσικού περιεχομένου (π.χ., ταινιών, μουσικής). * Ταξινόμηση και ανάλυση μουσικών σημάτων * Ταξινόμηση και ανάλυση μουσικών σημάτων , Pemrosesan sinyal audio atau pengolahan auPemrosesan sinyal audio atau pengolahan audio adalah perubahan yang disengaja yang sering terjadi melalui efek audio atau . Karena sinyal audio dapat diwakilkan secara elektronik dengan format atau analog, pengolahan sinyal dapat terjadi di kedua ranah. Pengolah analog beroperasi secara langsung pada sinyal listrik, sementara pengolah digital beroperasi secara matematis pada representasi digital dari sinyal tersebut.representasi digital dari sinyal tersebut.
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageExternalLink http://dsp-book.narod.ru/spv.pdf +
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageID 2322
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageLength 12112
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageRevisionID 1120604312
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageWikiLink http://dbpedia.org/resource/Nyquist%E2%80%93Shannon_sampling_theorem + , http://dbpedia.org/resource/Phonograph + , http://dbpedia.org/resource/Speech_coding + , http://dbpedia.org/resource/Telephone + , http://dbpedia.org/resource/Audio_storage + , http://dbpedia.org/resource/Sound_card + , http://dbpedia.org/resource/Signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Equalization_%28audio%29 + , http://dbpedia.org/resource/Audio_compressor + , http://dbpedia.org/resource/Linear_filter + , http://dbpedia.org/resource/Digital_circuits + , http://dbpedia.org/resource/Fumitada_Itakura + , http://dbpedia.org/resource/Radio + , http://dbpedia.org/resource/Adaptive_DPCM + , http://dbpedia.org/resource/Nasir_Ahmed_%28engineer%29 + , http://dbpedia.org/resource/Rock_music + , http://dbpedia.org/resource/Category:Signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Detection_theory + , http://dbpedia.org/resource/Linear_predictive_coding + , http://dbpedia.org/resource/Wah-wah_pedal + , http://dbpedia.org/resource/Max_Mathews + , http://dbpedia.org/resource/Nikil_Jayant + , http://dbpedia.org/resource/Musical_instrument + , http://dbpedia.org/resource/Speech_synthesis + , http://dbpedia.org/resource/Advanced_Audio_Coding + , http://dbpedia.org/resource/Computer + , http://dbpedia.org/resource/Electronic_musical_instrument + , http://dbpedia.org/resource/Audio_engineer + , http://dbpedia.org/resource/Studio-to-transmitter_link + , http://dbpedia.org/resource/Acoustic_music + , http://dbpedia.org/resource/Digital_signal_%28signal_processing%29 + , http://dbpedia.org/resource/Decibel + , http://dbpedia.org/resource/Dynamics_%28music%29 + , http://dbpedia.org/resource/Claude_Shannon + , http://dbpedia.org/resource/Distortion_%28music%29 + , http://dbpedia.org/resource/Shortwave + , http://dbpedia.org/resource/K._R._Rao + , http://dbpedia.org/resource/Modified_discrete_cosine_transform + , http://dbpedia.org/resource/Electrical_circuits + , http://dbpedia.org/resource/Digital_audio + , http://dbpedia.org/resource/Perceptual_coding + , http://dbpedia.org/resource/Delay_%28audio_effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/Speech + , http://dbpedia.org/resource/Audio_coding_formats + , http://dbpedia.org/resource/Computer_music + , http://dbpedia.org/resource/Harry_Nyquist + , http://dbpedia.org/resource/Echo_%28phenomenon%29 + , http://dbpedia.org/resource/Phaser_%28effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/Sound_recognition + , http://dbpedia.org/resource/Pitch_%28music%29 + , http://dbpedia.org/resource/Electric_instrument + , http://dbpedia.org/resource/Sound_effect + , http://dbpedia.org/resource/Audio_data_compression + , http://dbpedia.org/resource/Pulse-code_modulation + , http://dbpedia.org/resource/Destructive_interference + , http://dbpedia.org/resource/Nippon_Telegraph_and_Telephone + , http://dbpedia.org/resource/Electric_blues + , http://dbpedia.org/resource/Bell_Labs + , http://dbpedia.org/resource/Electronic_keyboard + , http://dbpedia.org/resource/Flanger + , http://dbpedia.org/resource/Pitch_shifter_%28audio_processor%29 + , http://dbpedia.org/resource/Graphic_equalizer + , http://dbpedia.org/resource/Digital_signal_processor + , http://dbpedia.org/resource/Synthesizer + , http://dbpedia.org/resource/Acoustic_location + , http://dbpedia.org/resource/Sound_wave + , http://dbpedia.org/resource/Nagoya_University + , http://dbpedia.org/resource/Audio_coding + , http://dbpedia.org/resource/Longitudinal_wave + , http://dbpedia.org/resource/Physical_modelling_synthesis + , http://dbpedia.org/resource/Electric_piano + , http://dbpedia.org/resource/Discrete_cosine_transform + , http://dbpedia.org/resource/Transmission_%28telecom%29 + , http://dbpedia.org/resource/Volume_pedal + , http://dbpedia.org/resource/C._Chapin_Cutler + , http://dbpedia.org/resource/Medium_wave + , http://dbpedia.org/resource/Audio_filter + , http://dbpedia.org/resource/Reverb + , http://dbpedia.org/resource/Digital_electronics + , http://dbpedia.org/resource/University_of_Surrey + , http://dbpedia.org/resource/Speech_processing + , http://dbpedia.org/resource/Audio_level_compression + , http://dbpedia.org/resource/Modulation + , http://dbpedia.org/resource/MP3 + , http://dbpedia.org/resource/Radio_broadcasting + , http://dbpedia.org/resource/Nonlinear + , http://dbpedia.org/resource/Communication_theory + , http://dbpedia.org/resource/Differential_pulse-code_modulation + , http://dbpedia.org/resource/Category:Audio_electronics + , http://dbpedia.org/resource/Microprocessor + , http://dbpedia.org/resource/Audio_signal + , http://dbpedia.org/resource/Acoustic_fingerprint + , http://dbpedia.org/resource/Music_information_retrieval + , http://dbpedia.org/resource/Chorus_effect + , http://dbpedia.org/resource/Active_noise_control + , http://dbpedia.org/resource/Loudness + , http://dbpedia.org/resource/Noise_cancellation + , http://dbpedia.org/resource/Binary_numeral_system + , http://dbpedia.org/resource/Analog_signal + , http://dbpedia.org/resource/Overmodulation + , http://dbpedia.org/resource/James_L._Flanagan +
http://dbpedia.org/property/wikiPageUsesTemplate http://dbpedia.org/resource/Template:Music_production + , http://dbpedia.org/resource/Template:%21 + , http://dbpedia.org/resource/Template:See_also + , http://dbpedia.org/resource/Template:Cite_journal + , http://dbpedia.org/resource/Template:Reflist + , http://dbpedia.org/resource/Template:Audio_broadcasting + , http://dbpedia.org/resource/Template:Redirect + , http://dbpedia.org/resource/Template:Excerpt + , http://dbpedia.org/resource/Template:Cite_book + , http://dbpedia.org/resource/Template:More_citations_needed + , http://dbpedia.org/resource/Template:Other_uses + , http://dbpedia.org/resource/Template:Short_description + , http://dbpedia.org/resource/Template:Main +
http://purl.org/dc/terms/subject http://dbpedia.org/resource/Category:Audio_electronics + , http://dbpedia.org/resource/Category:Signal_processing +
http://purl.org/linguistics/gold/hypernym http://dbpedia.org/resource/Alteration +
http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_signal_processing?oldid=1120604312&ns=0 +
http://xmlns.com/foaf/0.1/isPrimaryTopicOf http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_signal_processing +
owl:sameAs http://et.dbpedia.org/resource/Audiosignaali_t%C3%B6%C3%B6tlus + , http://hi.dbpedia.org/resource/%E0%A4%B6%E0%A5%8D%E0%A4%B0%E0%A4%B5%E0%A5%8D%E0%A4%AF_%E0%A4%B8%E0%A4%AE%E0%A5%8D%E0%A4%AA%E0%A4%BE%E0%A4%A6%E0%A4%A8 + , http://de.dbpedia.org/resource/FM-Soundprocessing + , http://es.dbpedia.org/resource/Procesamiento_digital_de_audio + , http://ja.dbpedia.org/resource/%E9%9F%B3%E9%9F%BF%E4%BF%A1%E5%8F%B7%E5%87%A6%E7%90%86 + , http://nn.dbpedia.org/resource/Lydsignalhandsaming + , http://www.wikidata.org/entity/Q2719318 + , https://global.dbpedia.org/id/2Yh3p + , http://zh.dbpedia.org/resource/%E9%9F%B3%E9%A2%91%E4%BF%A1%E5%8F%B7%E5%A4%84%E7%90%86 + , http://rdf.freebase.com/ns/m.0yk6 + , http://dbpedia.org/resource/Audio_signal_processing + , http://fr.dbpedia.org/resource/Traitement_du_son + , http://ar.dbpedia.org/resource/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%88%D8%AA%D9%8A%D8%A9 + , http://cs.dbpedia.org/resource/Audio_procesor + , http://it.dbpedia.org/resource/Audio_signal_processing + , http://he.dbpedia.org/resource/%D7%A2%D7%99%D7%91%D7%95%D7%93_%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%95%D7%AA_%D7%A7%D7%95%D7%9C + , http://ta.dbpedia.org/resource/%E0%AE%92%E0%AE%B2%E0%AE%BF%E0%AE%95%E0%AF%8D_%E0%AE%95%E0%AF%81%E0%AE%B1%E0%AE%BF%E0%AE%95%E0%AF%88_%E0%AE%9A%E0%AF%86%E0%AE%AF%E0%AE%B2%E0%AE%BE%E0%AE%95%E0%AF%8D%E0%AE%95%E0%AE%AE%E0%AF%8D + , http://th.dbpedia.org/resource/%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%9B%E0%B8%A3%E0%B8%B0%E0%B8%A1%E0%B8%A7%E0%B8%A5%E0%B8%9C%E0%B8%A5%E0%B8%AA%E0%B8%B1%E0%B8%8D%E0%B8%8D%E0%B8%B2%E0%B8%93%E0%B9%80%E0%B8%AA%E0%B8%B5%E0%B8%A2%E0%B8%87 + , http://id.dbpedia.org/resource/Pemrosesan_sinyal_audio + , http://az.dbpedia.org/resource/S%C9%99s_dal%C4%9Falar%C4%B1 + , http://el.dbpedia.org/resource/%CE%91%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B7_%CE%B7%CF%87%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D_%CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82 + , http://sv.dbpedia.org/resource/Ljudprocessor + , http://ca.dbpedia.org/resource/Processament_digital_de_so + , http://bg.dbpedia.org/resource/%D0%9E%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%BA%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%B0%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0%B3%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8 +
rdf:type http://dbpedia.org/ontology/Disease + , http://dbpedia.org/ontology/MusicGenre +
rdfs:comment El processament digital d'àudio és un tipuEl processament digital d'àudio és un tipus de processament de senyals digitals especialitzat en el tractament del senyal d'àudio. Trobem exemples d'aplicacions del processament digital de so en aplicacions musicals com ara l'equalitzador, els efectes de so (distorsió, , …), l', còdecs d'àudio, entre d'altres, , …), l', còdecs d'àudio, entre d'altres , معالجة الإشارة الصوتية، التي يشار إليها أحمعالجة الإشارة الصوتية، التي يشار إليها أحيانا ، هو التغيير المتعمد للإشارات السمعية، غالبا من خلال تأثيرات الصوت . كإشارات صوتية، يمكن ان تكون ممثلة إلكترونيا؛ رقميا أو تناظريا، وعليه فمعالجة الإشارات يمكن إنجازها في كلا المجالين. المعالجات التناظرية تعمل مباشرة على إشارة كهربائية، في حين المعالجات الرقمية تعمل رياضيا على التمثيل الرقمي.ات الرقمية تعمل رياضيا على التمثيل الرقمي. , El procesamiento digital de audio es un tipo de procesamiento digital de señales especializado en el tratamiento de la señal de audio se puede usar para todo tipo de dispositivos , Le traitement du son est la branche du traitement du signal qui s'applique aux signaux audio, dans le but notamment d'en améliorer la qualité, de les compresser, ou d'en extraire de l'information. , Při zpracování zvukového signálu bývá obvyPři zpracování zvukového signálu bývá obvykle použito množství různých zařízení upravujících tento signál jak kvalitativně, tak i kvantitativně. Nejčastěji jsou používány v nahrávacím studiu nebo při živém (koncerty apod.), ale není výjimkou použití v domácnosti – často se jedná o funkci integrovanou v jiném, komplexnějším zařízení. Obvykle se používá několik procesorů pro postupné zpracování signálu, přičemž zvukař (hudebník, technik, …) sám rozhoduje, které a v jakém pořadí jsou zapotřebí.je, které a v jakém pořadí jsou zapotřebí. , Η ανάλυση ηχητικών σημάτων (audio signal aΗ ανάλυση ηχητικών σημάτων (audio signal analysis) αναφέρεται στην εξαγωγή γνώσης η σχετίζεται με το περιεχόμενο και την φύση των σημάτων αυτών. Σκοπός της διαδικασίας αυτής είναι η ταξινόμηση (classification), η κατάτμηση (segmentation), η αυτόματη ανάκτηση (retrieval), η σύνθεση κ.α. Μερικές από τις εφαρμογές της ανάλυσης ηχητικών σημάτων είναι : * Αναγνώριση ομιλίας * Αναγνώριση - επιβεβαίωση ομιλητή * Αναζήτηση και ανάκτηση πολυμεσικού περιεχομένου (π.χ., ταινιών, μουσικής). * Ταξινόμηση και ανάλυση μουσικών σημάτων * Ταξινόμηση και ανάλυση μουσικών σημάτων , En ljudprocessor är en apparat eller mjukvEn ljudprocessor är en apparat eller mjukvara som används i radioutsändningssammanhang. En typisk processor innehåller följande funktioner: * En , Automatic Gain Control, som håller ljudnivån på en lagom nivå. * En , för att hålla en jämn nivå mellan svaga och starka signaler, på olika frekvenser. * En , för att sänka snabba och kraftiga ljudförlopp. (till exempel trummor) * En equalizer, för att förstärka eller försvaga vissa frekvenser som är önskvärda. Equalizern ställs olika beroende på vilken typ av musik som stationen spelar, och vilken "ljudbild" man vill ge av stationen. En rockstation vill kanske förstärka elgitarrers ljud, medan en talstation vill förstärka människoröster. * En fasförskjutare för att harmonisera ljudsignalen med hur sändaren fungerar.ra ljudsignalen med hur sändaren fungerar. , Audio signal processing is a subfield of sAudio signal processing is a subfield of signal processing that is concerned with the electronic manipulation of audio signals. Audio signals are electronic representations of sound waves—longitudinal waves which travel through air, consisting of compressions and rarefactions. The energy contained in audio signals is typically measured in decibels. As audio signals may be represented in either digital or analog format, processing may occur in either domain. Analog processors operate directly on the electrical signal, while digital processors operate mathematically on its digital representation.hematically on its digital representation. , L'Audio Signal Processing (Processamento dL'Audio Signal Processing (Processamento di Segnali Audio), talvolta conosciuto semplicemente come Audio Processing, è la tecnica che descrive il processo di elaborazione numerica (ovvero digitale) dei segnali audio a partire dalla loro forma analogica e viceversa. In alcuni contesti, viene interpretata anche come il processo di manipolazione degli stessi. L'Audio Signal Processing è stato introdotto con i primi sistemi a partire dagli anni '80, quando la comunicazione digitale prese il sopravvento su quella analogica. prese il sopravvento su quella analogica. , Unter FM-Soundprocessing (häufig kurz auchUnter FM-Soundprocessing (häufig kurz auch nur Soundprocessing, engl. für Klangbearbeitung) versteht man ein Mitte der 1970er-Jahre ursprünglich in den USA von Bob Orban entwickeltes Verfahren zur Verbesserung der Modulation von FM-Hörfunksendern. Mit dem Aufkommen der kommerziellen Radiostationen in Deutschland Mitte der 1980er Jahre hielt Soundprocessing auch hier Einzug in der Rundfunkszene. Beim Soundprocessing werden Pegel, Dynamik und Frequenzspektrum des Audiosignals nach einstellbaren Vorgaben in Echtzeit aufbereitet, oft in einem einzigen Gerät über mehrere Bearbeitungsstufen hinweg.ät über mehrere Bearbeitungsstufen hinweg. , 音頻訊號處理,又稱音訊處理,音樂訊號處理(英語:Audio signal processing)等,用來調整音樂訊號的振幅、頻率、波形等資訊。利用一些四则运算,升降頻,及窗函数,就可以处理出各式各样的聲音訊號。甚至透過一些訊號處理的技巧,可以從聲音訊號取得背後所代表的頻率高低,做更進一步的分析與應用。 , Pemrosesan sinyal audio atau pengolahan auPemrosesan sinyal audio atau pengolahan audio adalah perubahan yang disengaja yang sering terjadi melalui efek audio atau . Karena sinyal audio dapat diwakilkan secara elektronik dengan format atau analog, pengolahan sinyal dapat terjadi di kedua ranah. Pengolah analog beroperasi secara langsung pada sinyal listrik, sementara pengolah digital beroperasi secara matematis pada representasi digital dari sinyal tersebut.representasi digital dari sinyal tersebut. , 音響信号処理(おんきょうしんごうしょり、英: acoustic signal pro音響信号処理(おんきょうしんごうしょり、英: acoustic signal processing)または音声信号処理(おんせいしんごうしょり、英: audio signal processing)は、音または音を表す信号を処理することを指す。その表現形態はアナログの場合とデジタルの場合がある。 音響信号や音声信号は最終的に音として人間の耳で聴くものである。従って音響信号処理で最も重視されるのは、信号の中のどの部分が可聴であるかを数学的に解析することである。例えば、信号に様々な変換を施すときも、可聴域の制御が重視される。 信号のどの部分が聞こえて、どの部分が聞こえないかは、人間の聴覚系の生理だけで決まるものではなく、心理学的属性も大きく影響する。そのような面を解析する学問分野を音響心理学と呼ぶ。く、心理学的属性も大きく影響する。そのような面を解析する学問分野を音響心理学と呼ぶ。
rdfs:label Ανάλυση ηχητικού σήματος , Ljudprocessor , Traitement du son , Pemrosesan sinyal audio , Procesamiento digital de audio , 音響信号処理 , Audio procesor , Audio signal processing , معالجة الإشارة الصوتية , Processament digital de so , 音频信号处理 , FM-Soundprocessing
rdfs:seeAlso http://dbpedia.org/resource/Broadcasting + , http://dbpedia.org/resource/Synthesizer +
hide properties that link here 
http://dbpedia.org/resource/Matti_Antero_Karjalainen + , http://dbpedia.org/resource/Chris_Kyriakakis + http://dbpedia.org/ontology/academicDiscipline
http://dbpedia.org/resource/Ecasound + http://dbpedia.org/ontology/genre
http://dbpedia.org/resource/Universal_Audio_%28company%29 + , http://dbpedia.org/resource/Dbx_%28company%29 + http://dbpedia.org/ontology/product
http://dbpedia.org/resource/Digital_audio_processing + , http://dbpedia.org/resource/Audio_processor + , http://dbpedia.org/resource/Sound_processing + , http://dbpedia.org/resource/History_of_audio_signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Applications_of_audio_signal_processing + http://dbpedia.org/ontology/wikiPageRedirects
http://dbpedia.org/resource/Flanging + , http://dbpedia.org/resource/Codec + , http://dbpedia.org/resource/LADSPA + , http://dbpedia.org/resource/Audio_time_stretching_and_pitch_scaling + , http://dbpedia.org/resource/Delay_%28audio_effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/Phaser_%28effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/Echo + , http://dbpedia.org/resource/Dolby + , http://dbpedia.org/resource/Dynamic_range_compression + , http://dbpedia.org/resource/Turntablism + , http://dbpedia.org/resource/Ringing_artifacts + , http://dbpedia.org/resource/Duophonic + , http://dbpedia.org/resource/Matti_Antero_Karjalainen + , http://dbpedia.org/resource/Vesa_V%C3%A4lim%C3%A4ki + , http://dbpedia.org/resource/VIRTA + , http://dbpedia.org/resource/Dead_Horse_%28song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Ducking + , http://dbpedia.org/resource/Lists_of_mathematics_topics + , http://dbpedia.org/resource/STEAM_fields + , http://dbpedia.org/resource/Zoo_Station_%28song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Yair_Elazar_Glotman + , http://dbpedia.org/resource/4chan + , http://dbpedia.org/resource/Popful_Mail + , http://dbpedia.org/resource/XAudio2 + , http://dbpedia.org/resource/Wet + , http://dbpedia.org/resource/Digital_signal_processor + , http://dbpedia.org/resource/Distortion_%28music%29 + , http://dbpedia.org/resource/Chris_Kyriakakis + , http://dbpedia.org/resource/Loudness_war + , http://dbpedia.org/resource/Neural_Audio_Corporation + , http://dbpedia.org/resource/Latency_%28audio%29 + , http://dbpedia.org/resource/Comb_filter + , http://dbpedia.org/resource/Multidimensional_empirical_mode_decomposition + , http://dbpedia.org/resource/Sparse_dictionary_learning + , http://dbpedia.org/resource/Ash_%28album%29 + , http://dbpedia.org/resource/DirectX + , http://dbpedia.org/resource/James_Blake_%28musician%29 + , http://dbpedia.org/resource/Electronic_keyboard + , http://dbpedia.org/resource/Blonde_%28Frank_Ocean_album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Computer_Music_Journal + , http://dbpedia.org/resource/Graduation_%28album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Waves_Audio + , http://dbpedia.org/resource/Stanford_University_centers_and_institutes + , http://dbpedia.org/resource/Non-negative_matrix_factorization + , http://dbpedia.org/resource/Moogerfooger + , http://dbpedia.org/resource/Deckadance + , http://dbpedia.org/resource/Novation_X-Station + , http://dbpedia.org/resource/Human_presence_detection + , http://dbpedia.org/resource/AudioMulch + , http://dbpedia.org/resource/Computer_audition + , http://dbpedia.org/resource/Speech_enhancement + , http://dbpedia.org/resource/Kanye_West + , http://dbpedia.org/resource/Discrete_cosine_transform + , http://dbpedia.org/resource/I_Wonder_%28Kanye_West_song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Ghetto_house + , http://dbpedia.org/resource/Patience_%28After_Sebald%29_%28soundtrack%29 + , http://dbpedia.org/resource/21st-century_classical_music + , http://dbpedia.org/resource/Lego_White_Noise + , http://dbpedia.org/resource/Syro + , http://dbpedia.org/resource/Need_to_Feel_Your_Love + , http://dbpedia.org/resource/New_Energy_%28album%29 + , http://dbpedia.org/resource/John_McKay_%28musician%29 + , http://dbpedia.org/resource/Gated_reverb + , http://dbpedia.org/resource/128-bit_computing + , http://dbpedia.org/resource/Sound_chip + , http://dbpedia.org/resource/Paul_McKercher + , http://dbpedia.org/resource/Inn_i_evighetens_m%C3%B8rke + , http://dbpedia.org/resource/Insert_%28effects_processing%29 + , http://dbpedia.org/resource/Waveshaper + , http://dbpedia.org/resource/Audio_leveler + , http://dbpedia.org/resource/Audio_processing + , http://dbpedia.org/resource/Digital_audio + , http://dbpedia.org/resource/Digital_signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Porcupine_Tree + , http://dbpedia.org/resource/The_Dillinger_Escape_Plan + , http://dbpedia.org/resource/Post-production + , http://dbpedia.org/resource/Merzbow + , http://dbpedia.org/resource/15.ai + , http://dbpedia.org/resource/Paris_Smaragdis + , http://dbpedia.org/resource/3_%28Soulfly_album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Don%27t_Give_Up_%28Chicane_song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Smiley_face_curve + , http://dbpedia.org/resource/Sampledelia + , http://dbpedia.org/resource/Digital_audio_processing + , http://dbpedia.org/resource/Super_Harvard_Architecture_Single-Chip_Computer + , http://dbpedia.org/resource/Glass_%28composition%29 + , http://dbpedia.org/resource/Achtung_Baby + , http://dbpedia.org/resource/Linear_predictive_coding + , http://dbpedia.org/resource/From_a_Window_%28album%29 + , http://dbpedia.org/resource/4%2B1_Ensemble + , http://dbpedia.org/resource/Bitrate_peeling + , http://dbpedia.org/resource/Trap_Queen + , http://dbpedia.org/resource/Pre-echo + , http://dbpedia.org/resource/Speech_coding + , http://dbpedia.org/resource/Auditory_masking + , http://dbpedia.org/resource/Variax + , http://dbpedia.org/resource/Until_the_Quiet_Comes + , http://dbpedia.org/resource/Xx_%28The_xx_album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Yeezus + , http://dbpedia.org/resource/Meddle + , http://dbpedia.org/resource/Dra%C5%BEen_Bo%C5%A1njak + , http://dbpedia.org/resource/Salford_Acoustics + , http://dbpedia.org/resource/Automated_Processes%2C_Inc. + , http://dbpedia.org/resource/Post_Historic_Monsters + , http://dbpedia.org/resource/Multi-amp_guitar_rigs + , http://dbpedia.org/resource/Crazy_Clown_Time + , http://dbpedia.org/resource/Nirvana_%28British_band%29 + , http://dbpedia.org/resource/John_Neary + , http://dbpedia.org/resource/Theodore_Keep + , http://dbpedia.org/resource/Outline_of_electrical_engineering + , http://dbpedia.org/resource/Inverse_filter + , http://dbpedia.org/resource/Modular_software_music_studio + , http://dbpedia.org/resource/Audio_processor + , http://dbpedia.org/resource/Stanton_Magnetics + , http://dbpedia.org/resource/Wonky_%28genre%29 + , http://dbpedia.org/resource/Stem_mixing_and_mastering + , http://dbpedia.org/resource/Ecasound + , http://dbpedia.org/resource/Phantom_Brickworks + , http://dbpedia.org/resource/500-series_format + , http://dbpedia.org/resource/Pink_noise + , http://dbpedia.org/resource/Electrical_engineering + , http://dbpedia.org/resource/Winamp + , http://dbpedia.org/resource/FL_Studio + , http://dbpedia.org/resource/Spacemen_3 + , http://dbpedia.org/resource/Bono + , http://dbpedia.org/resource/Recording_studio_as_an_instrument + , http://dbpedia.org/resource/Multidimensional_signal_restoration + , http://dbpedia.org/resource/Music_and_artificial_intelligence + , http://dbpedia.org/resource/Multidimensional_signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Acoustic_wave + , http://dbpedia.org/resource/Expeed + , http://dbpedia.org/resource/Reverb_effect + , http://dbpedia.org/resource/Baudline + , http://dbpedia.org/resource/Real-time_analyzer + , http://dbpedia.org/resource/Ne%C5%8D_Wax_Bloom + , http://dbpedia.org/resource/Gemini_Sound_Products + , http://dbpedia.org/resource/Steered-Response_Power_Phase_Transform + , http://dbpedia.org/resource/Electronic_musical_instrument + , http://dbpedia.org/resource/Audio_engineer + , http://dbpedia.org/resource/Paul_Oakenfold + , http://dbpedia.org/resource/Effect + , http://dbpedia.org/resource/Pop_%28U2_album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Electroacoustic_music + , http://dbpedia.org/resource/Effects_unit + , http://dbpedia.org/resource/General-purpose_computing_on_graphics_processing_units + , http://dbpedia.org/resource/AMD_TrueAudio + , http://dbpedia.org/resource/Audio_signal + , http://dbpedia.org/resource/Sound_and_Music_Computing_Conference + , http://dbpedia.org/resource/Quarter_tone + , http://dbpedia.org/resource/IPod_Nano + , http://dbpedia.org/resource/Cocteau_Twins + , http://dbpedia.org/resource/Index_of_electrical_engineering_articles + , http://dbpedia.org/resource/Acoustical_engineering + , http://dbpedia.org/resource/Ray_Dolby + , http://dbpedia.org/resource/Outline_of_acoustics + , http://dbpedia.org/resource/Kdenlive + , http://dbpedia.org/resource/SoX + , http://dbpedia.org/resource/Chicane_%28musician%29 + , http://dbpedia.org/resource/Zoran_Corporation + , http://dbpedia.org/resource/Live_sound_mixing + , http://dbpedia.org/resource/Csound + , http://dbpedia.org/resource/Cable_harness + , http://dbpedia.org/resource/Show_control + , http://dbpedia.org/resource/Jeffrey_H._Collins + , http://dbpedia.org/resource/Missamma_%28soundtrack%29 + , http://dbpedia.org/resource/Solid_State_Logic + , http://dbpedia.org/resource/Jam_%28TV_series%29 + , http://dbpedia.org/resource/Lyrtech + , http://dbpedia.org/resource/Broadcast_transmitter + , http://dbpedia.org/resource/American_Utopia + , http://dbpedia.org/resource/Breaking_News_%28song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Impressive_Instant + , http://dbpedia.org/resource/Orthodox_pop_music + , http://dbpedia.org/resource/Self-supervised_learning + , http://dbpedia.org/resource/Persona_%28Lorenzo_Senni_EP%29 + , http://dbpedia.org/resource/Yousician + , http://dbpedia.org/resource/Acoustics + , http://dbpedia.org/resource/Real-time_computing + , http://dbpedia.org/resource/Sound_card + , http://dbpedia.org/resource/Feature + , http://dbpedia.org/resource/Black_Dice + , http://dbpedia.org/resource/Cheer_Up_%28song%29 + , http://dbpedia.org/resource/Audient + , http://dbpedia.org/resource/John_Valentine_Carruthers + , http://dbpedia.org/resource/Qtractor + , http://dbpedia.org/resource/UREI + , http://dbpedia.org/resource/Universal_Audio_%28company%29 + , http://dbpedia.org/resource/Pumping_%28audio%29 + , http://dbpedia.org/resource/Dark_Web_%28album%29 + , http://dbpedia.org/resource/Hardware_acceleration + , http://dbpedia.org/resource/Travis_Scott + , http://dbpedia.org/resource/Sound + , http://dbpedia.org/resource/Glossary_of_engineering:_M%E2%80%93Z + , http://dbpedia.org/resource/Human_sensing + , http://dbpedia.org/resource/BeatBuddy + , http://dbpedia.org/resource/The_Beatles + , http://dbpedia.org/resource/Phonograph + , http://dbpedia.org/resource/Trey_Anastasio + , http://dbpedia.org/resource/Audio_mixing_%28recorded_music%29 + , http://dbpedia.org/resource/U2 + , http://dbpedia.org/resource/Sound_reinforcement_system + , http://dbpedia.org/resource/2-step_garage + , http://dbpedia.org/resource/Musique_concr%C3%A8te + , http://dbpedia.org/resource/Glossary_of_electrical_and_electronics_engineering + , http://dbpedia.org/resource/Pauline_Oliveros + , http://dbpedia.org/resource/Pleo + , http://dbpedia.org/resource/Visage_SDK + , http://dbpedia.org/resource/Audio_editing_software + , http://dbpedia.org/resource/List_of_music_software + , http://dbpedia.org/resource/Dbx_%28company%29 + , http://dbpedia.org/resource/Beat_%28acoustics%29 + , http://dbpedia.org/resource/REAPER + , http://dbpedia.org/resource/FL_Studio_Mobile + , http://dbpedia.org/resource/Image-Line + , http://dbpedia.org/resource/Ten_Little_Indians_%28Harry_Nilsson_song%29 + , http://dbpedia.org/resource/KMPlayer + , http://dbpedia.org/resource/Chorus_%28audio_effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/Lady_Gaga_Presents_the_Monster_Ball_Tour:_At_Madison_Square_Garden + , http://dbpedia.org/resource/Audio_effect + , http://dbpedia.org/resource/500_series + , http://dbpedia.org/resource/Pro_Tools + , http://dbpedia.org/resource/Pitch_correction + , http://dbpedia.org/resource/Jon_Hassell + , http://dbpedia.org/resource/Canonical_form + , http://dbpedia.org/resource/Sigmoid_function + , http://dbpedia.org/resource/Lucy_Over_Lancashire + , http://dbpedia.org/resource/Esem + , http://dbpedia.org/resource/Hyperpop + , http://dbpedia.org/resource/Ardour_%28software%29 + , http://dbpedia.org/resource/Parabolic_loudspeaker + , http://dbpedia.org/resource/VisualAp + , http://dbpedia.org/resource/Voice_analysis + , http://dbpedia.org/resource/Off_the_Radar + , http://dbpedia.org/resource/Feedback_suppressor + , http://dbpedia.org/resource/Observing_Systems + , http://dbpedia.org/resource/Sound_and_music_computing + , http://dbpedia.org/resource/Almost_periodic_function + , http://dbpedia.org/resource/Banff_International_Research_Station + , http://dbpedia.org/resource/Low-frequency_oscillation + , http://dbpedia.org/resource/Space_Guitar + , http://dbpedia.org/resource/Intelligent_transportation_system + , http://dbpedia.org/resource/WDRC-FM + , http://dbpedia.org/resource/Signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Mothers_of_the_Disappeared + , http://dbpedia.org/resource/My_Little_Pony:_Friendship_Is_Magic_fandom + , http://dbpedia.org/resource/Take_Me_Out_%28song%29 + , http://dbpedia.org/resource/IEEE_James_L._Flanagan_Speech_and_Audio_Processing_Award + , http://dbpedia.org/resource/Audison + , http://dbpedia.org/resource/List_of_Korg_products + , http://dbpedia.org/resource/Metasonix + , http://dbpedia.org/resource/Fre:ac + , http://dbpedia.org/resource/Sound_processing + , http://dbpedia.org/resource/Session_Victim + , http://dbpedia.org/resource/Exciter_%28effect%29 + , http://dbpedia.org/resource/History_of_audio_signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/TC_Works_Spark + , http://dbpedia.org/resource/SFX + , http://dbpedia.org/resource/Applications_of_audio_signal_processing + , http://dbpedia.org/resource/Audio_Signal_Processing + http://dbpedia.org/ontology/wikiPageWikiLink
http://dbpedia.org/resource/Chris_Kyriakakis + http://dbpedia.org/property/field
http://dbpedia.org/resource/Matti_Antero_Karjalainen + http://dbpedia.org/property/fields
http://dbpedia.org/resource/Ecasound + http://dbpedia.org/property/genre
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_signal_processing + http://xmlns.com/foaf/0.1/primaryTopic
http://dbpedia.org/resource/Audio_signal_processing + owl:sameAs
http://dbpedia.org/resource/Acoustics + rdfs:seeAlso
 

 

Enter the name of the page to start semantic browsing from.